۱۲ فروردین ۱۴۰۱

جنگ پاسیفیک. قسمت سوم

 


نگاهی نوین به رخدادهای جهان


بمباران هیروشیما و ناکازاکی

و دو پیآمد مثبت و تعیین کننده جهانی آن


قسمت سوم

مطالعه قسمت پنجم

مطالعه قسمت چهارم

مطالعه قسمت دوم

مطالعه قسمت اول




قسمت سوم

 

نگاهی مختصر بر جنگ پاسیفیک

در اینجا باید کمی به عقب بازگردیم و یکی دیگر از وقایع مهم آن دوره را که منجر به حمله اتمی آمریکا به امپراتوری ژاپن شد مختصرن مورد بازبینی قرار دهیم.

کمی قبل از جنگ جهانی دوم ، جنگ دوم چین و ژاپن در هفتم جون ۱۹۳۷ و پس از حمله ژاپنی ها به پرل هاربر در هفتم دسامبر ۱۹۴۱، خصومت ها در سراسر اقیانوس آرام (پاسیفیک) بالا گرفت و لوازم ایجاد جنگ مستقیم آمریکا با امپراتوری ژاپن مهیا شد.

این عمل غیراخلاقی در واقع یک حمله غافلگیرکننده در زمان صلح بود که توسط نیروی هوایی مستقر در نیروی دریایی امپراتوری ژاپن بر علیه ناوگان دریایی پاسیفیک ایالات متحده واقع در پرل هاربر در منطقه هاوائی،  به انجام رسید. روز بعد، پس از این عملیات، آمریکا به امپراتوری ژاپن اعلام جنگ داد.

پژوهشگران  جنگ جهانی دوم معتقدند، این تنها جنگی بود که در آن نه تنها از سلاح های هسته ای ، بلکه از سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی، عمدتن توسط ژاپن، در چین استفاده شد. جنگ پاسیفیک در کل ۳۶ میلیون کشته برجای گذاشت. [سند پنجم]

 

زمینه بمباران اتمی بر علیه امپراطوری ژاپن

مشکلی بزرگ به نام «کامیکازه»

کامیکازه[1] یک واحد نیروی ویژه هوایی ژاپنی از نیروی دریایی[2] امپراتوری ژاپن بود. این گروه رزمی که بیشتر خلبانان آن داوطلب بودند، با بمباردمانهای انتحاری، برعلیه ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا و نیروی دریایی سلطنتی استرالیا در هنگامه جنگ جهانی دوم، خسارات جانی و مالی و ادواتی فراوانی به آنها وارد می آورد.

 

یو اس اس فرانکلین (CV-13)[3] یک ناو هواپیمابر کلاسه اسکس در نیروی دریایی ایالات متحده بود که از ژانویه ۱۹۴۴ تا فوریه ۱۹۴۷ در  ناوگان دریایی آمریکا خدمت کرد. این ناو برای اولین بار در اکتبر ۱۹۴۴، بوسیله دو کامیکازه تخریب شد و طی آن عملیات ۵۶ مارین(تفنگدار دریائی) آمریکائی جان خود را از دست دادند. پس از تعمیر، مجددن در نوزدهم مارس  ۱۹۴۵ در اثر اصابت دو بمب ژاپنی که باعث انفجارهای شدید و آتش سوزی در کشتی شد ۷۴۳ تفنگدار دریایی آمریکائی کشته شدند. اینها سنگین ترین خساراتی بود که یک ناو هواپیمابر آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم متحمل شد.

این ناو تنها ناو آمریکائی نبود که مورد حمله کامیکازه قرار گرفت. در یازدهم می ۱۹۴۵، دو هواپیمای کامیکازه پشت سر هم دریک فاصله زمانی سی ثانیه ای با ناو هواپیمابر یو اس اس بنکر هیل (CV-17)[4] که در حال عبور از کیوشو بود برخورد کردند. این حمله انتحاری تعداد ۳۷۲ کشته و ۲۶۴ زخمی از میان تفنگداران آمریکائی برجای گذاشت.

گذشته از آن کامیکازه بلای جان نیروهای دریایی بریتانیا و استرالیا نیز بودند.

 

جنایات جنگی امپراتوری ژاپن

قبل از آنکه مستقیمن بمبارانهای اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است به گوشه ای از یک جمعبندی بپردازیم که به آنچه امپراتوری ژاپن، قبل و هنگام جنگ جهانی دوم انجام داد اشاره دارد و به جنایات جنگی و ضد بشری ژاپن مشهور است.

 

اولین مورد مربوط می شود به  حمله غافلگیرانه و بدون اعلام جنگ یا هشدار صریح ژاپنی ها، به پرل هاربر[5] در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ که شرح داده شد . دادگاه توکیو این حمله را یک جنایت جنگی ارزیابی کرد که طی آن ۲۴۰۳ غیرنظامی متشکل از ۲۳۳۵ پرسنل نظامی بی طرف و ۶۸ غیرنظامی، کشته و ۱۲۴۷ نفر زخمی شدند. [سند ششم]

مورد دوم حالت کلی تر آن است و اشاره دارد به آنکه در طول جنگ اقیانوس پاسیفیک، سربازان ژاپنی میلیون‌ها غیرنظامی از جمله اسیران جنگی را از کشورهای اطراف کشتند. تخمین زده می شود که حداقل ۲۰ میلیون چینی در طول جنگ دوم چین و ژاپن در سالهای ۱۹۳۷-۱۹۴۵ کشته شدند. [سند هفتم]

 

مورد سوم شامل کشتار نانکینگ است که احتمالن بدنام ترین نمونه از جنایاتی است که توسط سربازان ژاپنی بر جمعیت غیرنظامی مرتکب شدند. بر اساس گزارش دادگاه نظامی بین المللی برای خاور دور، بیش از ۲۰۰,۰۰۰ غیرنظامی چینی کشته شدند، در حالی که، در ارزیابی دادگاه جنایات جنگی نانجینگ، این رقم بیش از ۳۰۰,۰۰۰ کشته اعلام شده است.

کشتار مانیل، قساوت مشابهی است که توسط سربازان ژاپنی علیه یک جمعیت غیرنظامی انجام شد که در آن بیش از ۱۰۰,۰۰۰ غیرنظامی فیلیپینی کشته شدند. [سند هشتم]

نمونه دیگر از جنایات دوران جنگ، واحد ۷۳۱ بود که یک مرکز تحقیقاتی تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی بود و در طول جنگ جهانی دوم آزمایشات بیولوژیکی مخربی را بر روی یک جمعیت بسیار زیاد از غیرنظامی های چینی و کره‌ای و همچنین اسیران جنگی متفقین انجام می داد. طی این جنایت تعداد  ۵۰۰,۰۰۰ نفر با سلاح های بیولوژیک مورد استفاده ژاپن جان خود را از دست دادند. [سند نهم]


بر اساس یافته های دادگاه توکیو، میزان مرگ و میر زندانیان غربی ۲۷ درصد از کل قربانیان ماشین جنگ ژاپن بود. به عنوان یک نمونه از ننگین ترین بدرفتاری با زندانیان، می توان به ساخت راه‌ آهن مرگ برمه - تایلند اشاره نمود که مصداق استفاده شدید و خارج از تصور از غیرنظامیان در کار اجباری بود. در اسناد موجود چنین آمده است که، حدود ۱۵۳۶ غیرنظامی آمریکایی بر اثر بدرفتاری در اردوگاه‌های اسارت ژاپن در خاور دور جان خود را از دست دادند. در مقایسه با فجایعی که برادر دوقلوی ژاپن، یعنی آلمان نازی در این ارتباط به انجام رساند، تنها ۸۸۳ غیرنظامی آمریکایی در اردوگاه‌های اسارت آلمان در اروپا جان باختند.

 

زنان برده جنسی، یک نمونه‌ دیگر از جنایات امپراتوری ژاپن است که به ‌طور گسترده‌ای رواج داشت.  ۲۰۰,۰۰۰ زن و دختران عمدتن اهل کره و چین که از دهات خود ربوده شده و به اجبار به سرویس دهی جنسی به سربازان ژاپنی وادار می شدند.

در این رابطه حدود ۳۵ زن آسایش (روسپی اجباری) هلندی در سال ۱۹۴۸ یک پرونده موفق را به دادگاه نظامی باتاویا ارائه کردند. یوهی کونو، دبیر ارشد کابینه، طی بیانیه خود در سال ۱۹۹۳ این امر را که زنان مجبور به ورود به فاحشه خانه‌هایی می ‌شدند که توسط ارتش ژاپن در زمان جنگ اداره می‌شد، تأیید نمود.

 

یکی درگر از جنایات جنگی ژاگنی ها، سانکو ساکوزن (Sankō Sakusen) نام دارد که در واقع یک سیاست سه جمله ای ژاپنی بود که برای اجرائی شدن در چین اتخاذ شد:       "همه را بکشید، همه را بسوزانید و همه را غارت کنید." این سیاست ضد بشری،  در سال ۱۹۴۲ در بحبوحه جنگ جهانی دوم، در شمال چین توسط یاسوجی اوکامورا اجرا شد. به گفته مورخی به نام میتسویوجی هیمتا[6] ، اجرای این سیاست، باعث مرگ بیش از دو میلیون و هفتصد هزارغیرنظامی چینی شد. [سند دهم] همچنین [سند یازدهم]

 

لیست بزرگی که از جنایات جنگی امپراتوری ژاپن در دست است، حاکی از خلق و خوی ددمنشانه آن دوره ارتش بسیار مستبد و خونخوار ژاپن می باشد که به عقیده من، مرزهای جنایت را حتی فراتر از آنچه نازی ها درنوردیده بودند، پیموده بود.

اغلب این جنایات به دستور رژیم ژاپن و یا در محل حادثه توسط سربازان ارتش امپراتوری ژاپن به انجام می رسید. وقتی ژاپنی ها به شهرهایی که تسلیم شده بودند  حمله             می کردند، دست به قتل عام های بزرگی می زدند. مانند آنچه در سال ۱۹۳۷ در نزدیکی نانجینگ (قتل عام نانجینگ) یا در جریان جنگ سال ۱۹۴۵ در مانیل و به دستور مستقیم توکیو بوقوع پیوست. کشتار گروه های قومی، مانند آنچه بر سر چینی ها در شبه جزیره مالایا در کشتار سوک چینگ آمد، و یا قتل عامی که این سربازان به طور پیشگیرانه و یا تلافی جویانه به انجام می رسانند. برای مثال پس از اولین حمله هوایی آمریکا به ژاپن که  حمله دولیتل(Doolittle Raid) نام گرفت، برخی از خلبانان بر فراز بخشی از چین که توسط ارتش امپراتوری ژاپن اشغال شده بود، سقوط کردند و توسط مردم پنهان شدند. در پاسخ، طی یک عملیات تلافی جویانه، نیروی هوایی ژاپن و نیروهای ویژه ارتش، بیس های جنگ بیولوژیکی را در استان های ژجیانگ و جیانگشی مستقر و فعال نمودند که در جریان آن، بطور تخمینی، حدود ۲۵۰,۰۰۰  و بر اساس منابع دیگر، بیش از یک میلیون غیرنظامی کشته شدند.

علاوه بر آنچه گفته شد، میلیون‌ها نفر در اردوگاه‌های کار اجباری به ویژه در اندونزی و هندوچین بر اثر خستگی ناشی از کار زیاد و قحطی تحمیلی از طرف ارتش ژاپن جان خود را از دست دادند.


همه کشتارهای امپراتوری ژاپن درست با همان تفکر نژادپرستانه دوقولوی اروپائی خود، آلمان نازی، به این دلیل بود که بر اساس آنچه از دوران مایجی[7] عمیقن باقی مانده بود، آنها خود را نژادی برتر از همه نژادهای دیگر تصور می کردند و معتقد بودند که باقی مردم آسیا، نژادهای پست تر هستند که باید به ژاپنی ها خدمت کنند.


پایان قسمت سوم



مطالعه قسمت پنجم

مطالعه قسمت چهارم

مطالعه قسمت دوم

مطالعه قسمت اول

.............................................

تحقیق و پژوهش: فرامرز تابش

11.03.2022


در قسمت سوم  می خوانید:

- مقایسه جنایات جنگی آلمان نازی و ژاپن

- اثرات مثبت بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیما 


زیرنویس ها:


[1] Kamikaze (Shimpū Tokkōtai)

[2] نیروی ویژه هوائی تفنگداران دریایی

[3] USS Franklin (CV-13)

[4] USS Bunker Hill (CV-17)

[5] یک بندر طبیعی و مقر ناوگان اقیانوس پاسیفیک نیروی دریایی ایالات متحده در جزیره اوآهو، درهاوایی، واقع درایالات متحده آمریکا است.

[6] Mitsuyoshi Himeta

[7] دوره ای از تاریخ ژاپن است که از 23 اکتبر 1868 تا 30 ژوئیه 1912 ادامه یافت. نیمه اول امپراتوری ژاپن که کشور رفته رفته از یک وضعیت فئودالی به یک کشور مدرن مقتدر تبدیل شد. 



:منابع

 

[سند پنجم]   

Casualties of the Pacific War

[سند ششم]

Yuma Totani (1 April 2009). The Tokyo War Crimes Trial: The Pursuit of Justice in the Wake of World War II. Harvard University Asia Center. p. 57.

[سند هفتم]

 

 "BBC – History – World Wars: Nuclear Power: The End of the War Against Japan". bbc.co.uk. Archived from the original on 28 November 2015. Retrieved 1 December 2015

[سند هشتم]

Dauria, Tom (2014). Within a Presumption of GodlessnessISBN 9781480804203. Retrieved 17 November 2016.

 

[سند نهم]

Dauria, Tom (2014). Within a Presumption of GodlessnessISBN 9781480804203. Retrieved 17 November 2016.

[سند دهم]

Himeta, Mitsuyoshi (Concerning the Three Alls Strategy/Three Alls Policy By the Japanese Forces), Iwanami Bukkuretto, 1996, Bix, Hirohito and the Making of Modern Japan, 2000.

 

[سند یازدهم]

منبع:هولوکاست آسیائی

Ralph Blumenthal: The World: Revisiting World War II Atrocities; Comparing the Unspeakable to the Unthinkable. In: The New York Times, 7. März 1999. Abgerufen am 26. Juli 2008
 

کد مقاله در آرشیو پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان:

idv,adlh , khöhchöd , #dhlnihd lefj Hk-rslj s,l

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر